لیزر و طب سوزنی

کلمه لیزر (Laser) ابتدای حروفی است که به معنای ” تقویت و نشر نور برانگیخته ” است. در همین جمله سه نکته وجود دارد:

نور،
تقویت نور و
نشر برانگیخته

بطور خلاصه در یک محفظه بسته ماده مشخصی را قرار داده و آنرا توسط یک جریان الکتریکی تحریک می کنند. الکترونهای ماده فوق در اثر این تحریک دچار تغییرات مدار الکترونی شده و در برگشت به حالت پایدار قبلی تولید یک نور (فوتون) می کنند. میلیاردها فوتونی که از این طریق از دستگاه خارج می شوند تولید نور لیزر را می کنند.

لیزر در پزشکی

لیزرهای مورد استفاده در پزشکی بر اساس قدرت به دو دسته تقسیم می شوند:

۱- لیزرهای پر توان ۲- لیزرهای کم توان

لیزر و طب سوزنی

مکانیسم اثر لیزر کم توان

استفاده از لیزر کم توان در درمان بیماری ابتدا در سال ۱۹۶۰ برای درمان زخم بود که موجب تسریع در روند بهبود زخم شد. لیزر کم توان با اثر فتوشیمیایی (Photoablation/Plasma Induced Ablation/Photodisruption) با فاکتورهای سلولی وارد واکنش شده و اثراتی همچون:

بهبودی سیستم گردش خون،
بهبودی جریان لنف،
اثر ضد درد،
اثر ضد التهاب،
ترمیم زخم،
بیواستیمولاسیون (تحریک سلولی)،
تحریک سیستم ایمنی،
اثر روی عصب ها

استفاده از لیزر در طب سوزنی

استفاده از لیزر در طب سوزنی در سال ۱۹۷۰ توسط روسها و آمریکایی ها به کمک لیزر کم توان با فرکانس ۶۷۰-۶۵۰ نانومتر شروع شد. طب سوزنی با لیزر همان طب سوزنی معمولی است، بجز اینکه از یک پرتو لیزر بجای سوزن در نقاط طب سوزنی استفاده می شود. پرتو لیزر می تواند نقاط طب سوزنی را با مکانیسم های توضیح داده شده (گرمای مختصر، امواج الکترمغناطیس و…) تحریک بیولوژیکی کند و همان اثرات تحریک نقطه طب سوزنی از طریق استفاده از سوزن های طب سوزنی را بگذارد.

لیزر، طب سوزنی و کودکان

از آنجا که لیزر در طب سوزنی هیچ دردی را ایجاد نمی کند برای اطفال و افرادی که از سوزن می ترسند روش بسیار مناسبی در درمان با طب سوزنی می باشد.