درمان بیماری ام اس با طب سوزنی سنتی

اِم ‌اِس ( Multiple sclerosis ) یا اسکلروز متعدد (MS) یک بیماری التهابی مزمن است که در آن غلاف‌های ( پوشش ) میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع بطور موضعی و قطعه ای آسیب می‌بینند.

این آسیب بصورت از بین رفتن میلین و ایجاد اسکار ( اسکلروز ) متعدد خود را نشان می دهد. به همین دلیل نام این بیماری به معنی ” بافت اسکار در مناطق متعدد ” می باشد.

این نواحی که یا اصلا میلین ندارند و یا خوردگی میلین دارند را ” پلاک ” می نامند.

هر چه بیماری شدیدتر باشد ضایعه فوق نیز شدیدتر است. طبیعی است این آسیب‌دیدگی می‌توانددر اعمال سیستم عصبی ( رساندن پیام عصبی از مغز به بدن ) اختلال ایجاد کند و باعث به وجود آمدنِ علائم و نشانه‌های جسمی شود.

علت ( اتیولوژی ) بیماری ام اس

بیماری ام ‌اس یک بیماری اتو ایمیون ( آسیب توسط سیستم ایمنی فرد ) با علت ناشناخته است، با وجود این گمان می‌رود این بیماری بر اثر ترکیبی از عوامل محیطی ( آلاینده ها ) و ژنتیک اتفاق می‌افتد. بدین معنی که تأثیر عوامل زیست محیطی در شخصی که به صورت ژنتیکی مستعد به واکنش است، بروز می‌کند. و سیستم عصبی مرکزی توسط سیستم ایمنی خود فرد موردحمله قرار می‌گیرد. به همین دلیل اعتقاد بر این است که ام اس یک بیماری خود ایمنی است.

نکته: علت این بیماری از نگاه طب چینی کاملا شناخته شده است و به همین دلیل طب سوزنی کمک بسیار خوبی برای درمان این بیماری است.

از نگاه طب سوزنی اختلال در مریدین های انرژی طحال و معده و کلیه و کبد باعث ایجاد این بیماری است. به همین دلیل وقتی در بیماران به بالانس (تعادل سازی) این مریدین های انرژی می پردازیم، علایم بهبودی آشکار می شود.

عوامل خطر برای بیماری ام اس

• سیگار: تحقیقات نشان داده‌است که سیگار کشیدن یک عامل خطرساز برای ام‌اس به‌شمار می‌رود.
  • استرس: استرس شدید نیز می‌تواند یک عامل خطرساز باشد.( اما شواهد موثقی وجود ندارد.)
  • سموم: ارتباط با مواجهات شغلی و سمها( به ویژهلالها)شاید یک عامل خطر ساز باشد.( اما نتایج روشنی پیدا نشد.)
  • رژیم غذایی و سموم: بسیاری از عوامل خطرساز احتمالی دیگر از قبیل رژیم غذایی و مصرف هورمون بررسی شدند؛ با این وجود، شواهد مبنی بر ارتباط آن‌ها با این بیماری «نادر» است و «قانع‌کننده» نمی‌باشد.
  • نمک: مصرف نمک در افرادی که استعداد ژنتیکی ام اس دارند، احتمال بیماری را افزایش می‌دهد. احتمالا نمک، سد خونی مغز و سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از این رو به ایجاد بیماری خود ایمنی کمک می کند.
  • سن: این بیماری در سنین 20 تا 50 سال شیوع بیشتری دارد
  • جنس: بیماری در سنسن 20 تا 50 سال شیوع بیشتری دارد
  • ژنتیک: استعداد بروز بیماری می تواند از طریق ژن ها به افراد منتقل شود

تشخیص بیماری ام اس

تشخیص بیماری ام اس بر اساس شرح حال بیمار و معاینه و بررسی های آزمایشگاهی و ام آر آی مغز صورت می گیرد.

تأیید چنین تشخیصی به ویژه در مراحل اولیه بیماری دشوار است زیرا ممکن است علائم و نشانه‌ها مشابه با سایر مشکلات پزشکی باشند. پس رد نمودن سایر تشخیص ها از نکات مهم مراحل تشخیص است.

اگر شخصی دوره های مجزایی از علائم عصبی ( نوروژنیک ) بیماری را داشته باشد، ممکن است این علایم بالینی به تنهایی برای تشخیص ام‌اس کافی باشند.

افرادی که فقط یک حمله داشته اند، باید برای تشخیص بیماری بررسی های بیشتری انجام بدهند. رایج‌ترین ابزارهای تشخیصی عبارتست از  ام آر آی ( MRI) مغز و ستون فقرات که مناطق دمیلینیزاسیون ( ضایعات یا پلاک‌ها ) را نشان بدهد.

علایم بالینی ام اس

علایم این بیماری وابسته به شدت عود بیماری و شدت عوامل آسیب رسان دارد.

بطور کلی افراد دچار دوبینی ، گز گز دستها ، اختلالات تعادلی و حرکتی ، احساس سنگینی در اندانها و .. می شوند.

درمان بیماری ام اس

درمان دارویی بیماری فوق تحت نظر متخصص مغز و اعصاب ( نورولوژیست ) باید انجام شود. درمانهای مکمل نیز توسط سازمان جهانی بهداشت ( WHO) توصیه شده است . بهترین درمان مکمل و توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت طب سوزنی می باشد.

طبق نظر محققین و بر اساس تحقیقات بسیار زیاد ف اثبات شده است که طب سوزنی بر اساس روش درمانی خاص خود بطور چشمگیری موجب بهبودی علایم بیماری می شود.

البته شدیدا توصیه می کنم در حین درمان به روش طب سوزنی حتما و حتما تحت نظر متخصص مغز و اعصاب خود باشد و به هیچ عنوان و بدون اجازه متخصص فوق تغییری در میزان مصرف داروی خود ندهید.

طب سوزنی علاوه بر اثر بر مریدین های انرژی ( اثر تحقیق و اصلی )، با بهبود خونرسانی بافتی و با اثرات ضد التهابی و ضد دردی منجر به بهبود علایم بیماری شده و از تعداد دفعات عود بیماری و شدت عود بیماری جلوگیری می کند.

مصرف ارده ترکیب با شیره خرما و مصرف ترکیب سیاهدانه (یک واحد) و عسل (3 واحد) به میزان یک قاشق مرباخوری هر 8 ساعت بسیار کمک کننده است.

ماساژ اندام ها با روغن مخصوص ماساژ بیماران ام اس (تهیه شده از چندین گیاه دارویی که در مطب موجود است ) در بهبودی بیماران نقش بسیار خوبی دارد.

به هیچ عنوان از غذاهای با طبع سرد بطور مکرر استفاده نکنید.

ورزش در آب و ورزش یوگا و پیلاتس و ایروبیک در بهبود کیفیت زندگی بیماران بسیار کمک کننده است.