خارش بدن

درمان خارش بدن با طب سوزنی سنتی

بنظر می رسد کمتر کسی پیدا می شود که تا کنون خارش بدن را تجربه نکرده باشد.این مشکل که معمولا روزانه تجربه می شود نوعی احساس است که فرد را وادار به خاراندن بدن به عنوان نوعی واکنش می کند. این حس گاهی آنقدر شدید می شود که بیمار و پزشک معالج را سردرگم و کلافه می کند.

علت خارش بدن

به طور کلی خارش بدن ناشی از تحریک اعصاب پوستی است. این تحریک می تواند به علل مختلف ناشی از آسیب و بیماریهای پوستی و یا بیماریهای داخلی و اعصاب و روان و سموم و غذاها و …ایجاد شود.

از شایع ترین علل خارش، مشکلات پوستی همچون اگزما و کهیر و خشکی پوست و قارچ و… ، همچنین بیماریهای کلیه، بیماریهای کبدی، بیماریهای تیروئید، بیماریهای خونی، بیماریهای انگلی و بعضی سرطان ها می باشد.

واکنش های حساسیتی به گیاهان و داروها و عطر و اودکلن و نیش حشرات و…هم می تواند باعث خارش بدن شود.

خارش می تواند مرتبط با مشکلات روحی و عصبی داشته باشد به همین علت در چنین مواردی به آن ” نورودرماتیت ” می کویند.

همانطور که توضیح داده شد به دلیل علل بسیار گسترده خارش بدن، در صورتیکه فرد دچار خارش چند روزه شود، حتما باید برای تشخیص بیماری و علت آن و درمان مناسب به پزشک مراجعه کند.

درمان خارش بدن

همانطور که توضیح داده شد درمان خارش بدن بر اساس علت ایجادی آن می باشد. گاها پزشک بعد بررسی های فراوان  به نتیجه مشخصی نمی رسد و درمانهای جاری هم هیچگونه تاثیری در درمان بیمار ندارد. در چنین مواقعی سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) توصیه به استفاده از طب سوزنی کرده است.

در طب چینی علت بیماری خارش را بر اساس اتیولوژی های شناخته شده در این طب دانسته و بر همین اساس به درمان آن می پردازد.

از جمله مشکلاتی که باعث خارش از دیدگاه طب چینی می شود اختلال در مریدین انرژی ریه و کبد است. و علل دیگری که از حوصله این مقاله به دور است. بر همین اساس با زدن سوزنهای بسیار ریز به نقاط خاص می توان به درمان چنین خارش هایی پرداخت.

لازم به ذکر است خوشبختانه تحقیقات و مقالات علمی بسیاری در زمینه اثر طب سوزنی در درمان خارش وجود دارد که به اثبات این روش درمانی پرداخته است.

پس در درمان خارش بدن به نکات زیر توجه فرمایید:

• چنانچه احساس خارش بیش از ۲ روز ادامه پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کنید; چون ممکن است به بیماری های پوستی مبتلا شده باشید.
  • حتما از طب سوزنی برای درمان استفاده کنید.
  • بعضی از داروها می تواند موجب خارش شود.در مورد عوارض دارویی با پز شک خود مشورت کنید.
  • در خارش های عصبی حتما از طب سوزنی استفاده کنید.
  • گرمای هوا می تواند موجب خشکی پوست و بروز خارش شود. در هوای گرم از حضور در آفتاب خودداری کنید و مصرف آب بیشتر را جدی بگیرید.
  • نور آفتاب هم یک علت مهم خارش پوست می باشد. پس حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.
  • از پوشیدن لباس هایی که دارای مواد شیمیایی می باشد و لباس های غیر نخی خودداری کنید.
  • پوست خود را مرطوب نگه دارید. پوست خشک به آسانی باعث خارش می شود.
  • در هنگام استحمام از مواد شوینده بدون اسانس استفاده کنید. سعی کنید شستشو در زمان کوتاه تری انجام شود. و حتما از آب خنک ( در حد تحمل ) استفاده کنید. در پایان استحمام و قبل از پوشیدن لباس حتما از کرم های مرطوب کننده بدن استفاده کنید.