درمان چاقی با طب سوزنی سنتی

درمان چاقی با طب سوزنی سنتی – قسمت اول

چاقی بزرگترین مشکل انسان ها تا سال ۲۰۳۰ می باشد. در اروپا ۲۰٪ بزرگسالان و در آمریکا ۳۵٪ بزرگسالان دچار چاقی هستند. از انجا که چاقی باعث بیشترین هزینه درمانی برای مردم و دولت ها شده است؛ بعنوان بیماری هزاره سوم نامیده میشود.

تعریف

از دیدگاه طب مدرن چاقی را بر اساس شاخص توده بدنی BMI (نسبت وزن به مجذور توده بدنی) محاسبه کرده و دستور درمانی تجویز میشود.

به روز رسانی: محاسبه شاخص توده بدنی BMI (نسبت وزن به مجذور توده بدنی) از طریق یک نرم افزار تحت وب در اینجا! نرم افزار جالب BMI Calculator توسط بنیاد ملی سلامت امریکا ارائه شده است.

چاقی و شاخص توده بدنی BMI
شاخص توده بدنی BMI

البته از مدتی قبل متخصصین به این نکته توجه پیدا کرده اند که آنچه موجب افزایش ریسک بیماریها میشود اندازه دور شکم (یا نسبت دور شکم به دور لگن) می باشد. به بیان دیگر آنچه در درجه اول اهمیت قرار دارد چاقی مرکزی است .

ولی متاسفانه نگرش مردم بخصوص خانم ها به چاقی اشتباه می باشد زیرا تناسب اندام را با چاقی اشتباه میگیرند. و بنظرشان اگر هر چه بیشتر لاغر شوند تناسب اندام بهتری پیدا می کنند. که متاسفانه این نگرش غلط گاهی باعث صدمات جبران ناپذیری می شود.

در طب سنتی چین چاقی را یک اختلال در کانال انرژی طحال و معده می داند.

علت چاقی

علت های چاقی متفاوت است. از بیماری ها و مصرف داروها که بگذریم؛ مهمترین علت چاقی افزایش مصرف کالری و عدم تحرکت لازم و ورزش می باشد. همچنین مصرف غذاهای آماده و مصرف غذا حین عصبانیت می تواند باعث چاقی شود.

از دیگر علت های مهم چاقی گرفتن رژیم های غلط است. زیرا یک رژیم غلط به بدن اخطار احتمال قحطی را میدهد. در این حالت بدن شروع به تجمع چربی سفت در نواحی تجمع چربی (در خانم ها در شکم و باسن وسینه و ران؛ در آقایان در شکم و پهلوها) می کند. این چربی ها متاسفانه به درمان بسختی جواب میدهند.

چاقی تا چه اندازه میتواند خطرناک باشد؟

طول عمر افراد چاق بطور متوسط ۱۰ سال کمتر از افراد غیر چاق است. و مرگ ناشی از چاقی؛ در بین بیماریهای قابل پیشگیری شیوع بالایی دارد.

بیماری های ناشی از چاقی

شیوع بیماریهای آسم (۲۵%)، پرفشاری خون (۳۰%)، دیابت (۲۰%)، ریفلاکس معده (۲۵%)، در چاق ها بیشتر است. همچنین اختلالات هورمونی، کبد چرب، سرطان، بیماریهای قلبی عروقی، دردهای زانو و کمر در چاق ها شیوع بیشتری دارد.

تحقیقات

تحقیقات بسیاری برای اثر طب سوزنی در درمان چاقی توسط مراکز معتبر بین المللی صورت گرفته است.

یک تحقیق در سال ۱۹۹۸ روی تعدادی از بیماران بمدت ۴ هفته و روزانه ۲ بار انجام شد. در این تحقیق کاهش اشتها و بدنبال آن کاهش وزن ایجاد شد.

تحقیق دیگری در سال ۱۹۹۹ بر روی ۴۰ بیمار بمدت ۱۲ جلسه ولی بطور هفتگی انجام شد. این بیماران وضعیت اعصاب و افسردگی خیلی بهتری پیدا کردند ولی کاهش وزن نداشته اند.

نهایتا در سال ۲۰۰۹ پژوهشی با ۳۰۰۰ بیمار و در مجموع ۳ تحقیق انجام شد. و نتیجه نهایی اثر عمده طب سوزنی روی کاهش وزن را اثبات کرد.

ادامه دارد...

2 دیدگاه در “درمان چاقی با طب سوزنی سنتی – قسمت اول”