آیا سرطان را درمان می کنیم؟

پاسخ قاطع و کوتاه به سوالات مهم بهداشتی شما (۴)

پاسخ. خیر!

توضیح. ما نه تنها سرطان بلکه بسیاری از بیماریها را نمی توانیم درمان کنیم. پس توجه داشته باشیم، نداشتن درمان قطعی برای یک بیماری بیانگر قطع امید از زندگی و منتظر مرگ بودن نمی باشد.

سرطان می تواند در ژن فرد وجود داشته باشد یعنی اینکه شاید بعضی از افراد از نظر ارثی مستعد بیماری سرطان باشند. پس بدین طریق نمی توانیم فردی را مستثنی از احتمال بیماری کنیم.

از آنجا که نهایت سعی و تلاش ما انسانها دسترسی به راهی طولانی تر برای زندگی است، باید در هر بیماری و همچنین در سرطان بدنبال راهی برای افزایش طول عمر باشیم.

خوشبختانه امروزه پزشکان راههای درمانی متفاوتی همچون درمانهای ژنتیکی و روشهای مختلف دیگر، که همچنان در حال گسترش می باشد، را یافته اند، که باعث می شود طول عمر بیماران روزبروز بیشتر شود.

در طی همین پیگیری ها دانشمندان علم پزشکی به این نتیجه رسیدند که بیش از نیمی از سرطانها قابل پیشگیری هستند. بطور مثال با ترک سیگار، ننوشیدن الکل، اجتناب از آفتاب طولانی مدت، مصرف سبزیجات، مصرف میوه های رنگی(همچون گوجه فرنگی، انگور سیاه، شاه توت…)، و صد البته ورزش کردن و دوری از آلودگی های هیدروکربنی موجود در شهرهای بزرگ، و باز هم صد البته دوری از حرص دنیا(بقول امروزی ها دوری از استرس) می توان سلامتی را تا حد زیادی تضمین کرد.