درمان سردرد با طب سوزنی سنتی

سردرد و طب سوزنی سنتی

سردرد یکی از شایع ترین علت های مراجعه بیماران به مطب پزشکان می باشد.

معمولا بیماران توصیف های مختلفی از سر درد خود دارند.  بعضی آنرا درد و بعضی آنرا یک احساس ناخوشایند، و یا وجود ضربان در سر، احساس سنگینی، احساس فشار، احساس انفجار و… عنوان می کنند.

در این میان سردرد تنشی که بیشتر بصورت فشارنده عنوان می شود، از سردرد میگرنی و سردرد ناشی از مشکلات گردن و شانه شایع تر است. کیفیت درد می تواند ضربان دار با شروع تدریجی از پیشانی و یا پس سر و یا از گیجگاه داشته باشد. بیماران ترجیح می دهند هنگام سردرد به مکان تاریک پناه ببرند و با یک دستمال محکم سر خود را ببندند، که البته موثر هم می باشد.

اوج علایم در سنین ۳۰-۲۰ سالگی است و در زنان شیوع بیشتری دارد.

بسیاری از بیمارانی که با تشخیص میگرن تحت درمان قرار می گیرند و الگوی دوره ای سردرد و علایم همراه آن (شامل تاری دید، تهوع، استفراغ و علایم بینایی) را دارا می باشند، در واقع در یک معاینه دقیق می توان مشکلات همراه در گردن و شانه و سر را پیدا کرد.

در مجموع به دلیل عدم موفقیت طب غربی در درمان میگرن بسیاری از بیماران به پزشکان طب سوزنی مراجعه می کنند.

عوامل پیدایش و تشدید سردرد

علت های بیشماری باعث عود سردرد می شود؛ استرس های روحی، بی خوابی، بوهای محرک و تند، برخی غذاها، سس ها، قهوه، فلفل و ادویه، مکان های پر نور حتی مناطق برفی، هوای سرد، مکان های شلوغ، قرص ضد بارداری و… .

درمان سردرد

درمان سردرد در طب غربی بر اساس داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و بتا بلوکرها و داروهای تثبیت خلق و بعضی داروهای دیگر استوار است. البته این روش می تواند تا حدودی بخصوص در میگرن های خفیف موفقیت آمیز باشد.

در طب سوزنی بطور کلی با مکانیسم های مختلف از جمله:

  • تحریکات شیمیایی وترشح اندورفینی
  • افزایش خونرسانی موضعی و از بین بردن ایسکمی موضعی
  • کاهش اضطراب بیماران با تاثیرات پارا سمپاتیکی
  • با آزاد سازی عضلات درگیر در شانه و گردن وسر باعث بهبودی علایم و گاها درمان کامل سردرد شد.

البته در بحث فلسفی اتیولوژی و پاتولوژی سردردها، و بر این اساس درمان سردردها بسیار متفاوت و فوق العاده موثر است. انشاالله سعی خواهم کرد در آینده نزدیک مختصری از بحث فوق را خدمت هموطنان عزیز ارایه نمایم.

تجربیات بالینی

در طی مدتی که در مطب در خدمت بیماران هستم تعداد زیادی از بیمارن بدلیل سر درد و مراجعه کردند که باعنایت حضرت حق در کمال ناباوری خود مراجعین بهبودی بسیار زیادی و گاها کامل پیدا کردند:

۱. مورد اول آقایی حدود ۴۸ سال با سابقه میگرن حداقل ۲۰ ساله و تحت درمان داروهای مختلف توسط متخصصین و اساتید مغز و اعصاب، و مصرف روزانه ۱۲-۸ قرص، و علی رغم چنین درمانی سردرد روزانه هیچگاه قطع نشده بود. با توجه به پزشک بودن برادر ایشان که یکی از معاونین وزیر وقت بهداشت بودند، به اینجانب ارجاع گردید که به لطف خداوند بعد از 4 جلسه درمانی مصرف داروها به حداقل و سردرد به حداقل  ممکن رسید. بطوریکه ایشان همین میزان را معجزه دانسته و اظهار می داشتند نیازی به ادامه درمان ندارند. البته توصیه به ادامه درمان تا قطع سردردها شد.

۲. مورد دیگر خانم مهندسی حدود 25 ساله بودند که از 4-3 سال قبل دچار سردرد با فواصل هر ۲۰ روز بودند. ایشان بعد از اولین جلسه درمانی دیگر مراجعه ننمودند و بعد از ۲ سال مراجعه کردند و اظهار داشتند تا کنون سردرد نداشته اند ولی از یکماه قبل 2 بار دچار سردرد شدند که برای ایشان یک جلسه دیگر طب سوزنی انجام شد. و خوشبختانه ضمن تماس با ایشان بعد ۳ سال هنوز دچار سردرد نشده اند.

۳. آقای مهندسی حدود ۳۵ ساله با سردردهای بسیار شدید میگرنی، بطوری که دچار مشکلات کاری و… شده بودند. خوشبختانه با درمان طب سوزنی بعد 20 جلسه سردردها کنترل شده و هر سه ماه یک جلسه یادآور مراجعه می نمایند.

12 دیدگاه در “سردرد و طب سوزنی سنتی”

  1. سلام . طب سوزنی برای لیفت و فرم دهی سینه در بانوان اثرگذار هست ؟ میشه لطفا توضیح بدین در مور نحوه درمانش

    1. با سلام بله طب سوزنی موثر است. باید هفته ای 2 با طب سوزنی انجام شود. و با سفت شدن سینه ها هفته ای یک بار ادامه پیدا کند. البته راه های بهتری هم هست ولی بشرط اینکه از نظر آناتومیک امکان پذیر باشد. موفق باشید

  2. ایا سردرد ناشی از فشار مغز هم با طب سوزنی درمان میشود؟

    1. سلام!
      بله تا حدودی می توان با طب سوزنی کمک کرد. موارد مشابه بهبودی داشته اند. ولی باید درمان تا مرتفع شدن علت اصلی ادامه یابد. موفق باشید

  3. با سلام و خسته نباشید بنده حدود 10 سال است که دچار بیماری سردرد شدید هستم تو این مدت پیش خیلی از متخصص های اعصاب و روان و مغز و اعصاب رفتم و خیلی دارو مصرف کردم با اینکه دکترا هیچ چیزی را تشخیص ندادند و گفتند که ما نمیدانیم ولی با این همه دارو تجویز کردند و من هم به امید بهبود بیماری مجبور شدم داروها را مصرف کنم ولی افاقه نکردند بر عکس دچار معده درد و حالت تهوع و بی اشتهایی شدم. الان حدود یکسال است که دیگر دارو مصرف نمیکنم ولی باز هم خوب نشدم هر روز بدتر از روز قبل. بیماریم طوری است که مجبورم 15 ساعت یا حتی بیشتر از اون بخوانم نمیتوانم از جام بلند بشم وقتی هم مجبورم که برم جایی چشمام را نمیتونم از شدت درد باز کنم اگر حداقل فقط سردرد داشتم تحمل میکردم اما سردرد همراه با چشم درد و سوزش چشمم و بدتر از اون اگر نخوابم بیماریم بدتر میشه اقای دکتر شما را به خدا قسم میدم اگه شما میتونید در این مورد کمکم کنید. با تشکر

    1. سلام!
      بهترین درمان برای شما استفاده از طب سوزنی است. یک روز در میان باید انجام شود تا به بهترین حالت بهبودی برسید. موفق باشید

  4. با سلام و خسته نباشيد. آقار دكتر من ٢٤ سال دارم و داراى ميگيرن هستم. الان دو ساله كه سر دردم مداوم هست و پيش خيلى از متخصص ها رفتم و بيش از ٢٥ نو قرص ssri snri tca انواع مسكن ها دارو هاى گياهى بيو فيدبك و … امتحان كردم و اصلا جواب نگرفتم. تو اين مدت از همه كار و تحصيل و ورزشم باز موندم .. سابقه ى افسر گى و پانيك داشتم. الان تشخيص هر دكترى ميگيرن و سردرد عصبى بوده. جناب دكتر به نظر شما طب سوزنى ميتونه موثر باشه؟

  5. سلام خدمت شما دكتر عزيز يه سوالي داشتم من هر چند ماه يك بار اين اتفاق برام ميوفته كه وقتي كه خوابيدم يهو تو حالت خوابو بيداري ميروم و هوشيار ميشم بعد يهو سرم چنان دردي ميگيره كه احساس ميكنم هر لحظه امكان داره كه بتركه بعد همش سعي ميكنم كه از خواب بيدار بشم ولي نميتونم بعد چند دقيقه كه يهو از خواب بيدار ميشم همه سر دردم از بين ميره انگار خواب دديدم ولي احساس ميكنم سرم سنگينه آقاي دكتر خيلي حالت دردناكي داره نميدونم بخاطر چيه احساس ميكنم روحمو داغون ميكنه

    1. آقا سید جواد عزیز, سلام
      علایمی که عنوان می فرمائید حتما باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید و نوار مغز تهیه و کنترل فشار خون انجام شود. اگر نتیجه ای عنوان شد بگویید تا با هم مشورت کنیم. انشاالله با پیگیری رفع مشکل می شود.

  6. سلام.میخواستم در مورد سر دردهایی که به صورت نقطه ایی در بخشهای مختلف سرم دارم سوال بپرسم.که یک ماه است که به صورت متناوب دارم و بعد از یک جر وبحثی که در یک فروشگاه داشتم شدت یافت. ایا رزش طبی شما میتو اند به ما کمک کند. با تشکر

    1. سلام خدمت شما
      برای چنین سردردهایی حتما باید بررسی لازم از چند جهت انجام شود. ولی همچنانکه در لیست سازمان بهداشت جهانی مشاهده فرموده اید! (ترجمه ای با نام بیماری های قابل درمان با طب سوزنی را در سایت گذاشته ام) طب سوزنی بهترین راه درمان سردردها می باشد. که خوشبختانه در تجربیات شخصی بنده هم نتایج بسیار موفقیت آمیز بوده است. خدا را بسیار شاکرم.

      تشکر از ارتباط حضرتعالی

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.