طب سوزنی گوش آریکولارتراپی

طب سوزنی گوش

درمان بیماریها از طریق گوش در چین و بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده می باشد. شاید بتوان گفت اولین بار در ایران و توسط بوعلی سینا از گوش برای درمان بیماریها استفاده شده است.

ایشان نقطه ای در گوش را برای دردهای دیسک کمر می سوزاند که بعدها در طب سوزنی گوش معروف به نقطه سیاتیک شده است.

اما مطالعه روی گوش بصورت مدرن و تحقیقاتی و استخراج تمام نقاط بدن در گوش توسط دکتر پول نوگیر فرانسوی در سال ۱۹۵۰ صورت گرفته است. البته بعدها شاگردان ایشان تحقیقات را ادامه داده و اطلاعات بیشتری کسب شد. آلمانها نیز در زمینه طب سوزنی گوش تلاش فراوانی کرده و به رشد و توسعه این علم کمک شایانی نمودند.

مکانیسم طب سوزنی گوش

روش درمانی آریکولارتراپی که در ابتدا در آلمان و فرانسه مورد استقبال بیشتری قرار گرفت، بر پایه “میکروسیستم” می باشد. البته این مبنای درمانی در روشهای رفلکسولوژی ( درمان از طریق ماساژ کف پاها)، آیریدولوژی ( تشخیص از روی قرنیه چشم )، سوجوک ( طب سوزنی کف دستها) و… می باشد.

در واقع دانشمندان توانسته اند نقشه  تمام بدن را در روی گوش پیاده نمایند و از این طریق در هر جایی از بدن اختلالی وجود داشته باشد به درمان آن بپردازند. از این طریق حتی می توانیم به مغز و نخاع و هسته های اعصاب مرکزی و محیطی دسترسی پیدا کنیم. به همین دلیل روش درمانی فوق در متعادل کردن سطح هورمونهای بدنی و نوروترانسمیترهای بدن و مغز اثر فوق العاده ای دارد.

تشخیص بیماری ها از طریق گوش

Auriculotherapy-Chart_miniهمانطور که بیان شد دانشمندان توانسته اند نقشه تمام بدن را در روی گوش استخراج نمایند. و از آنجا که هر مشکلی در بدن می تواند در نقطه مربوطه در روی گوش بروز پیدا کند، به همین دلیل از طریق روش آریکولار اسکن می توانیم به تشخیص بیماریهای فعلی و احیانا بیماریهای که در آینده نزدیک عارض می شود بپردازیم. البته برای آریکولا اسکن باید به متخصص متبحری در این رشته مراجعه نماید.

بیماری های قابل درمان از طریق گوش

آریکولارتراپی قادر به درمان معجزه آسای بسیاری از بیماریهای مزمن که بسختی به درمان پاسخ میدهند می باشد. مثل آلرژی ها و روماتیسم مفصلی و بیماریهای عضلانی- اسکلتی، بیماریهای غدد، افسردگی، اضطراب، اعتیاد، دردهای بعد جراحی، اختلال خواب و… .

امروزه در اکثر کشورهای دنیا و بخصوص در ایران توسط متخصصین رشته های مختلف از طب سوزنی گوش استفاده فراوانی می شود. خوشبختانه آخرین وزیر بهداشت دولت آقای دکتر احمدی نژاد دستور آموزش طب سوزنی گوش به تمامی پزشکان عمومی و متخصصین را صادر فرمودند؛ که امیدواریم با گسترش این روش درمانی از مزایای ویژه آن هموطنان عزیز استفاده نمایند.

دوره های درمانی با طب سوزنی گوش

دوره درمانی با طب سوزنی گوش متفاوت است، مثلا برای ترک اعتیاد باید هر روز درمان بمدت ۴۵ دقیقه انجام شود ولی در بیماری های دیگر ۳-۱ بار در هفته و بمدت ۳۰-۱۵ دقیقه کافی است.

سوزنهای مورد استفاده در طب سوزنی گوش بسیار ظریف و نازک می باشد، و البته گاهی بجای سوزن از چسبهای گوش که یک دانه گیاهی در زیر آن قرار دارد استفاده می شود تا اثرات تحریکی مداوم ایجاد نماید.

8 دیدگاه در “طب سوزنی گوش”

  1. آیادرمانی برای ضعیفی عصبهای گوش ودرمان شنوایی کامل که ازعوارض آمپول جنتامایسین هست برای بهبودی کامل شنوایی و وزوزگوش؟؟؟ باتشکرازشما.

  2. با سلام وعرض تشکر ،دانه هایی که از جنس سیلور ویا گلد در گوش کاشته میشوند بمنظور درمان افسردگی ،از چند روز پس ازکاشت ،فرد احساس بهبودی در وضع روحی خویش مینماید؟

    1. سلام
      با کاشت سوزن های ASP شروع علایم بهبودی معمولا بلافاصله آغاز می شود. البته چند روز اول درد گوش شاید بیشتر جلب توجه کند و بعد احساس بهبودی خود را نشان می دهد.
      موفق باشید

      1. سلام من شدیدا سیاتیکم اذیتم میکند با ید چند جلسه درمانی داشته باشم تا ازاین درد شدید خلاص شوم ضمنا می خواهم بدانم با این روش میتوانم وزنم را هم کم کنم چقدر و چند جلسه ؟

        1. سرکار خانم, سلام
          بهترین درمان دردهای سیاتیک طب سوزنی است. (بخش بیماری های قابل درمان با طب سوزنی در سایت را مطالعه فرمایید) تعداد جلسات درمانی بستگی به شدت درگیری بیماری دارد ولی معمولا 15-10 جلسه درمانی و هفته ای یک بار لازم است. در مورد لاغری باید خدمتتان عرض کنم از راههای خوب و موثر برای کاهش وزن طب سوزنی است. البته بر اساس نوع چاقی هر فرد رژیم خاص خودش را نیز دارد.
          به امید شفای کامل شما

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.