طب سوزنی تب سوزنی کلینیک طب سوزنی دکتر محمدمهدی اسعدی طب سوزنی  گوش طب سنتی عوارض طب سوزنی فواید طب سوزنی طب سوزنی برای زیبایی پوست مو آموزش طب سوزنی تهران اصفهان مازندران مشهد قم تبریز شیراز طب سوزنی برای لاغری درمان چاقی ترک اعتیاد با طب سوزنی هزینه طب سوزنی بهترین متخصص طب سوزنی سوزن های طب سوزنی لیفت صورت امبدینگ خطوط لبخند خط لبخند اخم کمر درد دیسک کمر طب سوزنی سردرد طب سوزنی روماتیسم زانو طب سوزنی افسردگی ریزش مو ماساژ درمانی میگرن آلرژی بیماری های قابل درمان با طب سوزنی حاملگی کبد چرب کودکان

نقش قلب در طب سنتی چینی

قلب در فیزیولوژی سنتی چینی بعنوان فرمانروای ارگانهای دیگر شناخته شده است. (As the ruler of the other organs) و به همین دلیل دارای اهمیت استثنایی است.

عملکرد قلب در طب سنتی چینی شبیه عملکرد آناتومیک در طب غربی است. یعنی “پمپاژ خون در سراسر بدن برای حفظ زندگی”

علاوه بر آن در طب سنتی شرقی، قلب ارتباط تنگاتنگی در فرآیندهای ذهنی و عاطفی دارد. بدین معنی که قلب جایگاه ذهن و روح و روان است. و درست به همین دلیل اغلب در عدم تعادل روانی، قلب درگیر می شود.ضمنا با تغذیه مناسب و متعادل، قلب دارای عقل فطری مناسب و تعادل عاطفی خواهد شد.

علایم عدم تعادل قلب:

وقتی قلب دچار عدم توازن می شود علایم؛ طپش قلب، تنگی نفس (نفس های سطحی)، زود عرق کردن، بی قراری روانی، بی خوابی، فراموشی، درد قفسه سینه، درد در زبان، سوزش ادرار ایجاد می شود.

اعمال قلب از نگاه طب سنتی چین:

قلب خون و عروق را کنترل می کند. وقتی که قلب سالم است خون از طریق عروق به تمام قسمت های بدن پمپ شده و باعث تغذیه اندام ها و حفظ نشاط می شود. اختلال در این عمل باعث چهره رنگ پریده، دست و پاهای سرد و طپش قلب و بی خوابی و اختلالات احساسی و روانی می شود.

از نگاه طب سنتی چین قلب خود را در صورت نشان می دهد. یعنی وقتی که قلب قوی و دارای خون کافی است، چهره گلگون است و فرد قوی و سالم بنظر می رسد. در طرف مقابل وقتی که خون قلب دچار کمبود می شود، فرد رنگ پریده و بیمار بنظر می رسد.

اگر انرژی گرم کننده قلب (Qi & Yang) دچار کمبود شود، چهره فرد بخصوص در لب ها دچار کبودی می شود.

قلب خانه روح و ذهن نیز می باشد. به همین دلیل در صورت سلامت قلب؛ سلامت عاطفی، سلامت عملکردی ذهن و حافظه و معنویت را باعث می شود.

هنگامی که انرژی پایه ای (Yin) در قلب کاهش می یابد، علایم طپش قلب، اضطراب، بی خوابی و بی قراری را باعث می شود.

هنگامی که خون قلب دچار کمبود می شود، ضعف حافظه، افسردگی و گرایش به دوری گزینی ایجاد می شود.

همچنین قلب بر روی زبان باز می شود. بدین گونه می توان با بررسی زبان به مشکلات موجود در قلب پی برد.

در فیزیولوژی طب چینی وقتی یک ارگان داخلی بدن بر روی یک ارگان حسی باز می شود، بدین معنی است که دو ارگان (داخلی و حسی) از طریق ساختار عملکرد و فیزیولوژی با هم در ارتباط هستند.

با بررسی ارگانهای حسی، پزشک می تواند بسیاری از مسایل سلامتی و بیماری ارگانهای داخلی مرتبط با آن را تعیین کند.

زبان می تواند سلامت و یا بیماری در تمام اعضای بدن را نشان دهد. بدین معنی که، زبان رنگ پریده نشانه کمبود خون در قلب است. در حالیکه زبان قرمز نشانه کمبود انرژی پایه ای ( Yin) در قلب است.

از طرف دیگر، قلب کنترل بیان را بعهده دارد. سندرم کمبود قلب می تواند منجر از بین رفتن آرامش شود. بعنوان مثال یکی از بیمارانی که بدنبال صدمه صوتی در حال درمان با طب سوزنی بود وقتی به نقطه حساس روی مچ دست مربوط به کانال قلب سوزن زده شد، عصبانی شدند و فریاد زدند: “دکتر متوجه نیستید اینجا درد دارد.”

بیمار از پزشک بابت عصبانیت غیر منتظره پوزش خواسته و عنوان کرد که در هفته گذشته اصلا سخن نگفته است. البته این نوع تخلیه سازی اضطراب در طب سوزنی رایج است و معمولا بیمار آنرا به احساس خوب بودن عنوان می کند.